maandag 18 februari 2013

My Travel Playlist


Wie heeft er nou geen muziek op in de bus, trein, metro, tram, you name it! Dat antwoord is niet helemaal goed te formuleren maar is zeker weten klein. Oortjes, koptelefoons en iPods zijn bijna heiliger dan de OV Chipkaart tijdens het reizen. 


Iedereen kent dat wel. Vlak voordat je de deur uitgaat voel je snel in je zakken of je jouw oortjes bij je hebt. Of die koptelefoon nou al om je nek hangt. Wat toch apart blijft is dat muziek zo'n grote indruk maakt. Ik bedoel maar. Laatst betrapte ik mijzelf er zelfs op dat ik tegen iemand zei: ''Halfuurtje? Dat is niks. Ik heb toch mijn iPod bij me.'' Ga maar eens datzelfde halfuurtje in de bus of trein zitten zonder muziek. Daar wordt ik niet knap vrolijk van kan ik je vertellen.

Maar waarom moeten we nou eenmaal zo nodig luisteren naar onze muziek? Ik kan natuurlijk niet voor iedereen spreken maar zelf vind ik het heerlijk om weg te dromen op de nummers die ik afspeel. Een beetje uit het raam staren en weg fantaseren. Ook is het 's ochtends de beste manier om wakker te worden. Muziek inspireert mij op zo veel manieren. En zeker door die inspiratie kom ik soms op de beste ideeën. Ik heb een lijst samen gesteld met favoriete nummers die ik tijdens het reizen altijd opzet. Natuurlijk kan ik niet weer voor iedereen spreken, omdat iedereen een eigen muzieksmaak heeft. Maar misschien vind je hiertussen toch wel weer wat inspiratie. Klik vooral op de namen om gelijk alles te horen!

1. Frank Turner - I Am Dissapeared
Absoluut! Dit nummer schreeuwt gewoon de momenten dat je begint met reizen en niet meer omkijkt.
Engelse akoestische folk/punk
2. Ryan Dishen - The Sidewalk Shakes
Ryan is toevallig een vriend van mij en een van mijn favorieten. Dit nummer gaat toevallig ook over reizen en wanneer je voelt dat het tijd is om te gaan dat je jouw spullen pakt en vertrekt.
Amerikaanse akoestische folk/punk
3. Billy Talent - Runnin' Across The Tracks
Ik kan mijn favoriete band echt niet eruit laten. Teveel nummers om te kiezen. Daarom koos ik maar voor een van mijn favorieten van het nieuwe album. Het letterlijk genomen liedje qua reizen.
Canadese (hardcore)punk/rock
4. Sum41 - Blood in my Eyes
Dit blijft een van de indrukwekkendste nummers die Sum ooit geschreven heeft. Het begint heel mysterieus maar gaat daarna een versnelling in. Perfect voor het vervoer die datzelfde doet.
Canadese punk
5. Mumford and Sons - Holland Road
Ik vind het altijd leuk om dit nummer een beetje letterlijk te nemen. Elke keer dat ik dit nummer luister of een ander nummer van M&S wordt ik zo meegevoerd door de engelse dorpjes en ierse heuvels.
Engelse Folk
6. Royal Republic - I Dont Wanna Go Out
Voor die momenten dat je even goed wakker moet worden geschud. Of dat je met tegenzin ergens naartoe reist. Deze heren begrijpen je tenminste dan wel!
Zweedse Rock (Engels gezongen)
7. Angels and Airwaves - The Adventure
Zie reizen niet als iets vermoeiends maar als een avontuur! Dit nummer neemt je mee in dat idee.
Amerikaanse synthesizer rock/'n' roll
8. Editors - No Sound But The Wind
Voor die late uurtjes in de trein/bus. Voor die laatste minuutjes op weg terug naar huis.
Amerikaanse Indie/Piano
9. Owl City - Metropolis
Je bent ingestapt en de trein rijd net weg. Deze droom muzikant voert je mee terug naar huis. Owl City staat voor mij als hoop en dat blije gevoel. Starten met de terugweg naar huis geeft voor mij ditzelfde effect.
Amerikaanse synthesizer pop
10. Green Day - Time of Your Lives (Good Riddance)
Green Day kon eigenlijk niet missen. Dit akoestische nummer is perfect voor dat weg staren en wegdromen.
Amerikaanse punk/rock


Met deze tien nummertjes ben je dat halfuurtje of misschien uurtje wel zoet. Welke nummers kiezen jullie altijd het vaakst tijdens het reizen?






Geen opmerkingen:

Een reactie posten