zaterdag 26 januari 2013

Ben jij een couchsurfer?



Je gaat op vakantie naar een land waar je al heel graag naartoe wilde. Maar wat als je deze reis door de ogen van een local kan beleven? Die ene vriendelijke persoon die je alle hoekjes van elke straat laat zien. Je heel snel de taal kan laten oppikken en misschien wel een van de beste gerechten voor je kunt koken. Dat is waar ‘Couchsurfing’  comes in.



Couchsurfing
Inmiddels is het al wereldwijd fenomeen. Op couchsurfing.org kan je een account aanmaken en vervolgens met mensen in contact komen over de gehele wereld. De bedoeling hiervan is dat wanneer je op reis gaat naar ik noem maar wat China. Zal er een persoon in de stad die jij bezoekt zijn die zijn huis open stelt voor een cultuur snuivende reiziger. Ik kan hier nog meer dingen over kwijt maar ik zal het filmpje zijn justice laten doen.



Het draait allemaal om vertrouwen en je open opstellen. Dit is inmiddels ook niet een soort Facebook. Nee, dit is een community geworden.

Eigen Ervaringen
Omdat ik nog thuis woon is het helaas niet mogelijk om zelf host te zijn. Zelf zou ik wel eens willen couchsurfen. Een halfjaar geleden heb ik wel bij een vriend op zijn bank gesurft. Ik had een optreden geregeld voor een vriend die ik via Twitter had leren kennen. Hij kon niet bij mij blijven slapen dus bleven we met zen allen bij die vriend slapen. Het is een onbeschrijfelijke ervaring om een couchsurfer in je omgeving te hebben. Je taal krikt omhoog omdat je echt verplicht bent Engels (of een andere taal) te spreken. Je hoort verhalen die je kan vermaken tot 4 uur in de ochtend. Vergeet niet de cultuur en alles wat daarbij komt kijken. Ik heb mij vooral doodgelachen toen die couchsurfer helemaal blij was met de curry op zijn tosti. Waar hij vandaan kwam kende hij die saus niet.

Wordt een couchsurfer
Heb ik je enthousiast gemaakt? Ik hoop van wel. Als je dit wat lijkt ga dan naar couchsurfing.org en maak je account aan. Op je profiel kan je zoveel mogelijk dingen over jezelf neerzetten als je maar wilt. Hoe eerlijker en meer gedefinieerd. Hoe beter. Zo krijgen andere surfers of hosts een beter beeld van je. Dit is hoe mijn pagina eruit ziet.




Je kan je reis plannen en zoeken naar hosts in die omgeving en aangeven of jouw bank zelf ook beschikbaar is. Is die, net als die van mij, niet beschikbaar? Geen nood. Voor enthousiastelingen bestaat er ook een optie Not right now, but I can hang. Zo kan je toch nog surfers de omgeving laten zien en ervaringen delen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten