donderdag 24 januari 2013

Terugblik Tip


Vaak hoor je mensen zeggen als je vertelt dat je bijv. Parijs gaat bezoeken dat je naar de eiffeltoren moet gaan. Het is een standaard toeristen iets dat je gedaan moet hebben. Maar vaak vergeten de mensen de kleine dingetjes die heel veel toevoegen aan een plaats. Bij Terugblik Tip vertel ik over mijn eigen ervaringen. Ik neem je mee naar de plaats zelf en laat dat bijzondere winkeltje zien op de hoek of dat mooie museum dat meer bezoekers verdient.


Binnen twee uurtjes met Easyjet waren we er al.
Deze keer vertel ik over de plek waar ik het laatst geweest ben. Derry. Gelegen in Noord-Ierland. Zo'n uurtje met de Airporter van Belfast vliegveld vandaan. Het vervelende aan Noord-Ierland is dat het nog bij het Groot-Brittanie hoort. Dat betekent dat er nog met ponden wordt betaald. Op zich geen probleem maar vaak wel verwarrend. Toch wordt hier met een iers accent gesproken. Heerlijk om naar te luisteren haast onmogelijk om na te spreken. Het bijzondere aan deze reis was dat ik naar Derry ging voor mijn stage. Ik ging voor drie weken en verbleef bij een hostgezin. Zo hoefde ik mij geen zorgen te maken over mijn onderdak, was en eten. Ik had Kevin en Kay daar veel aan te danken. Doordat ik bij een hostgezin verbleef en daar naar school (de eerste week) en stage (de laatste twee weken) kreeg ik meer de stad te zien als een local. Dat kwam ook met name omdat je altijd door locals omsingelt was.



Whats the crack?
Zoals wij onze eigen straattaal hebben, hebben zij die ook. In het begin werd er raar omgekeken als een bewoner aan een andere bewoner vroeg ''Whats the crack?''. Ik dacht toen eerder; What the heck? Later bleek dat dus een zin te zijn om te vragen of er nog nieuws is/wat beleefd hadden. Ons ''hoe gaat het?'' klonk in ene een stuk saaier. Door het accent verstond ik sommige mensen ook vaak niet terwijl mijn engels prima in orde is. Ja zeggen en knikken kan je dus wel helpen in sommige situaties.

Geschiedenis
Fotografie door Mattanja Koenz
Derry heeft een interessante geschiedenis. Van 1613 tot 1619 werd er een muur gebouwd, die de britse kolonisten moesten beschermen van de Ieren. Tot vandaag de dag is dat verschil nog overduidelijk te zien. Net als de muur splijt het verschil de naam. Britten noemen Derry dan ook Londonderry.







Fotografie door Mattanja Koenz
In 1972 was de wijk Bogside het toneel van 'Bloody Sunday', waarbij 13 katholieke burgers tijdens een demonstratie voor burgerrechten werden gedood. Ook al is dit vrij recent gebeurd blijft dit toch nog elke dag in de gedachten van de bewoners.










Fotografie door Lynn Kentin
De Toerist Uithangen
Als je dan toch de toeristen plekken wilt bezoeken raad ik het Derry museum aan. Je kan daar veel bekijken over de geschiedenis van de stad. En de welbekende muur moet een keer gelopen zijn. Deze is veel makkelijker dan die in China. Als je het voor elkaar krijgt vraag om een gids. Degene die wij hadden op onze trip op de muur was grappig, vertelde alles op een interessante manier en leerde ons ook nog eens echt Oud-Iers.

Voor de winkelliefhebbers. In het centrum zijn er twee winkelcentra gevestigd en een grote welbekende Primark. Waar je toch even wat meer loopruimte hebt dan de gekte in Rotterdam of Hoofddorp.





Chocolate Fudge Brownie
Om de hoek van het centrumplein loopt een straat met wat eettentjes en een bioscoop die zowaar maar iets van 4 á 5 pond vraagt voor een kaartje. Één eetcafé daar in die straat in het bijzonder kwamen ik en mijn vriendin het vaakst. Ze hadden daar de overheerlijkste warme Chocolate Fudge Brownie geserveerd met chocolade saus en een bolletje vanille-ijs. Regelmatig zag je ons daar smullen. Ik weet helaas de naam van dat café niet meer maar als je die ooit vind. Neem die brownie!
Dat is ook de reden dat dit soort kleine dingetjes verteld moeten worden. Elke keer als ik het met mijn vriendin over Derry heb komt die brownie altijd ter sprake.
Om naar de Sainsbury's te gaan daar is ook bijna een eetattractie. Het is by far de grootste supermarkt die ik ooit gezien heb. En je komt ook allerlei bijzondere dingen tegen. Ik had o.a. Maltesers chocolademelk voor mijn zus meegenomen.

Openbaar vervoer
Als wij hier de bus om half 12 moeten hebben zeuren we hooguit wanneer deze vijf minuten te laat komt. Zeker als we ook nog in de regen moeten staan. In Derry heb je vaak kans op een regenbui van een hele minuut. Een opvouwbare paraplu in je tas is geen overbodige luxe. Maar even weer terug op de bussen. In Derry lijkt het wel alsof de chauffeurs denken. Gòh geen mensen meer om 11 uur. Laten we maar naar huis gaan. Het OV is daar heel onbetrouwbaar. Dit compenseert wèl met het feit dat taxi's super cheap zijn. Ik kon voor een ritje van een kwartiertje wegkomen met maar 3 à 4 pond te hoeven betalen. Zorg ervoor dat je een visitekaartje van een van de lokale taxibedrijven in je portomonnee hebt zitten. En als je hiermee besluit een latertje van te maken bezoek dan zeker een van de kroegen. Zelfs al ben je geen drinker of uitgaanspersoon. Gewoon even daar zitten met een cola is geen enkel probleem. In Ierland moet je gewoon een keer in een echte Ierse pub zijn geweest!


Fotografie door Mattanja Koenz










Geen opmerkingen:

Een reactie posten