maandag 18 november 2013

Emigreren: Jelle naar Zweden

Nee, nee. Er zijn nog geen verhuisdozen ingepakt. Maar in elk artikel segment van ''Emigreren'' zal iemand vertellen waarom hij/zij dolgraag Nederland zou willen verlaten voor een nieuw avontuur in een ander land. De eer aan Jelle om als eerste zijn verhaal te delen.



Jelle - ''Er is niet één ding wat ik het mooiste vind aan Zweden, maar ik vind de combinatie van: karakter van de Zweed, de prachtige omgeving, de taal, het sociale verzorgingsstelsel en uiteraard de cultuur en literatuur waar ik nu steeds meer kennis mee maak vanwege mijn studie.



Ik heb een HBO studie Forensic Science afgerond en in Nederland is daar geen baan bij de politie te vinden in de komende jaren. Daarom wil ik naar het buitenland kijken. In Zweden schijnen ze verder te zijn op het gebied van Forensische Wetenschap, daarbij op te tellen dat ik al heel graag Zweeds wil leren, Zweden een mooi land vind en de soort mensen mij wel aanspreekt, heeft mij doen besluiten dat ik naar Zweden wil emigreren.


Ik ben momenteel bezig met een nieuwe studie op de UvA: Scandinavische Talen en Culturen met als hoofdvak Zweeds. In het begin ging het me erg goed af omdat ik al een klein beetje zelf studie heb gemaakt. Ik merk echter wel dat het steeds moeilijker wordt naarmate er meer grammatica bij komt kijken. Dit neemt niet weg dat ik het ontzettend leuk vind om te doen ik maak mijn huiswerk eigenlijk met veel plezier en dit is wel eens anders geweest de laatste jaren...


De mensen die in Zweden wonen zijn allemaal wat ingetogener, het landschap is veel mooier dan in Nederland, ik vind de taal erg mooi. Daarnaast is er een onverklaarbare aantrekkingskracht die mij naar Zweden trekt.''


Lynn - Zelf vraag ik mij altijd af wanneer mensen vertellen dat ze willen emigreren naar een bepaald land. Waarom ze nou perse voor dat land gekozen hebben.


Jelle is kwart Fries en draagt dit ook tot het maximale uit.
''Ik heb 3 jaar in Heerenveen gewoond omdat ik in Leeuwarden studeerde. Ik heb gedurende die tijd bij sc Heerenveen gewerkt als steward in het spelershome. Daar kwam ik regelmatig in contact met spelers en familie/kennisen van spelers en dit waren ook veel scandinavische spelers. Ik hoorde de taal en was gelijk verkocht. Ik zie Friesland eigenlijk als klein Scandinavie en ik denk dat uiteindelijk daar mijn liefde voor Zweden vandaan komt. Waarom ik dan voor Zweden heb gekozen en niet voor een van de andere landen zou ik niet kunnen uitleggen, maar dat is meer een gevoel. Misschien komt het omdat geel mijn favoriete kleur is, misschien komt het omdat ik vroeger heel vaak naar IKEA ging en omdat ik daar ook in het recente verleden zelfs gewerkt heb, misschien is het mijn onderbewustzijn die me hielp die keuze te maken? Ik heb geen idee. ''



Jelle hoopt ooit echt naar Zweden te kunnen emigreren. Ik wens hem veel succes met zijn toekomst plannen!

1 opmerking: