vrijdag 13 september 2013

Jetlags zijn niet van gisteren!


Het voelt al als middag maar het is pas ochtend. Tijdsverschil kan interessant maar ook vervelend zijn. Lees maar even mee hoe ik het beste met een jetlag omga.

 Sommige mensen hebben extreem last van een jet lag als ze terug zijn van vakantie. Het beste is om de koffer de koffer te laten en de foto's nog niet van de camera te plukken. Je lichaam en geest zijn een grote schok aan het verwerken en dat kan soms enkele dagen aanhouden tot je jezelf weer helemaal 'Nederlands' voelt. Afhankelijk hoe groot het tijdsverschil was. Er zijn een paar dingen die je kan doen om geleidelijk weer over te schakelen. Hoe zwaar het ook is, pas je aan in de tijd van thuis. Wil je het liefst slapen maar is het nog middag. Doe dan rustig aan en wacht pas tot het avond wordt voordat je jouw bed in duikt.


Ritme
Hang niet teveel in de relax mode. Spreek na het uitrusten gelijk met vrienden af. Wordt weer actiever, haal de foto's van de camera. Ruim de koffer op. En ook uit. Zo kom je weer terug in het ritme van je omgeving.

Time to sleep!
Toen ik terug kwam van Amerika had ik een week lang moeite met in slaap vallen. Ik was soms wel tot half 4 in de ochtend wakker en sliep dan vervolgens tot 3 uur. Heel erg zonde vond ik dat want ik heb graag altijd nog wat aan mijn dag. Normaal gesproken ga ik rond 12 uur naar bed. Ik ben een paar dagen na terugkomst wat paar uurtjes eerder naar bed gegaan. Zo liet ik mezelf weer wennen aan mijn Nederlandse slaapritme.

Je lichaam synchroniseert als het ware met de dag daarvoor. Zo gaat je biologische klok op een gegeven moment zeggen; ''hey, gister was je zo laat naar bed. Dat moet je vanavond weer doen!'' Het is daarna geen probleem om weer wat later naar bed te gaan. Zelf ervaar ik altijd dat het makkelijker is om langer op te blijven dan om eerder te gaan slapen. Ik lig dan toch altijd nog wakker in mijn bed. Als je aan het synchroniseren bent zorg er dan wel voor dat je op tijd op staat in de ochtend. Hoe moe je ook bent. Langer uitslapen geeft je 's avonds weer te veel energie dat al je werk kan verpesten.


Veel succes met reizen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten