donderdag 25 september 2014

Reisgids Wenen

Dit jaar staat Europa echt in het teken van mijn reizen. Ik vierde nieuwjaar in Londen, ging een weekend naar Berlijn (inclusief een kort bezoekje aan Polen) en genoot van mijn vakantie in Rome. Als er nog een Europese stad zou zijn die ik nog heel graag wil bezoeken is dat Wenen. Maar eigenlijk wist ik niet zoveel van deze Oostenrijkse schoonheid af. Tot dat er een 100% reisgids van deze prachtige stad op mijn deurmat belandde.



 
Ik was zeer benieuwd of ik wat meer over Wenen kon leren door dit boekje.
 
 
Normaal gesproken ga ik altijd voor een ANWB reisgids. Maar ik vroeg mij af of de 100% boekjes meer voordelen zouden hebben. Tijd om te bladeren.
 
 
 
Wat leuk is, 100% heeft een app die je kan downloaden voor iPhone als Android smartphones. Net even dat beetje extra waardoor je niet continue het boekje erbij hoeft te pakken.
 
 
Zodra je de flap van de app openvouwt zie je een grove kaart van Wenen met de wijken aangegeven. Daarnaast zie je een lijst met de wijken en een korte beschrijving. Ik vond dit idee al heel slim gevonden en als het goed is zit dit in alle reisboekjes van 100%. Hotels worden namelijk sneller aangegeven in welke wijk ze liggen. Hierdoor kan je, jezelf makkelijker navigeren in de voorbereiding. Wil ik in het centrum zitten of waar de meeste kunst en cultuur zit?
 
 
We slaan een pagina om en vinden, zoals het onder de inhoud al staat beschreven ;-), een 100% overzichtelijke lijst wat het Wenen boekje te bieden heeft. Er worden uiteraard de basis behoeftes neergezet en hoofdstuk voor hoofdstuk worden alle wijken besproken.
 

 

Bij elke wijk kan je een wandeling vinden en een kaartje van die wijk. Super handig want dan hoef je niet constants uit te vogelen op de kaart waar je ook alweer bent. Plus, kleinere straatjes zijn wel zichtbaar.
 
 
De wandeling is met de roze/paarse lijn aangegeven. Als je jouw eigen route wilt bepalen kan je hier natuurlijk van afwijken ;-).

 
Erg fijn voor het oog. Alle foto's zijn fris, modern en totaal niet standaard toerist-achtig. En dat Foxy ijsje doet mij denken aan Frozz :-).
 
 
 En tja, als je dan toch behoefte heb aan een mega kaart kan je die achterin verstopt in het vakje vinden. Toch blijf ik die uitflapkaartjes ideaal vinden. Ik ben qua boeken en kaarten echt een netfreak, dus ik vermijd sowieso kans op scheurtjes.
 
 
Lekker groot met heel Wenen erop.
 
 
Maar dat was natuurlijk nog niet alles. Natuurlijk ook al het metro en trein netwerk. Wat ik al kon lezen was dat het zeer goed geregeld is daar in Wenen. Er rijden metro's van 's ochtend vroeg tot 's avonds laat waar je niet lang op hoeft te wachten. En in de nacht rijden er bussen. Altijd vervoer dus.
 
 
 
 
Het maakt mij verder niet uit of ik een ANWB of 100% reisgids meeneem. Maar ik zie nu toch wel meer voordelen aan de 100% gidsjes. Als er ook nog een korte woordenlijstje bij gezeten had, zodat ik bijvoorbeeld zelf het menu van een restaurant kan lezen zonder alles aan de ober te hoeven vragen zou dat helemaal top geweest zijn! Misschien iets voor de volgende editie :-).
 
 
Wil jij ook zo'n awesome bookvorm tourguide bemachtigen? De 100% reisgidsen kun je bestellen van ontelbare steden op http://www.100procenttravel.com/ ;-) 
 

 

 

1 opmerking: